Netzwerkstelle HIV und Migration

Website mit Informationen über sexuelle Gesundheit für Zugewanderte Erwachsene

Ein Projekt der Netzwerkstelle sexuelle Gesundheit und Migration.

In Zusammenarbeit mit Multiplikator*innen aus verschiedenen migrantischen Communitys, dem Familienplanungszentrum Berlin e.V. – BALANCE, BerLUN, der Berliner Aidshilfe, der Bundeskoordinierung Spezialisierter Fachberatung, der “clearing office”, der Deutschen Aidshilfe, Hydra, Safer Sex Berlin, Smart, Hilfe für Jungs/Subway, profamilia Berlin,  wildwasser Berlin und den Zentren für sexuelle Gesundheit und Familienplanung von Charlottenburg-WilmersdorfFriedrichshain-KreuzbergMarzahn-Hellersdorf und Mitte.

Goals
  • Informationen über sexuelle Gesundheit in Berlin auf einer Website bündeln 
  • Inhalte zu sexueller Gesundheit für Menschen mit Migrationserfahrung leicht zugänglich machen
    Particularities
  • Creation of content based on the needs and interests of the target group
  • Safe space to find information about sexual health

News

September 2025

Es geht in die Konzeptionsphase der Website! Diesen Monat treffen wir uns mit den Entwickler*innen und besprechen den Aufbau, das Design und die Programmierung der SEGESUMI Website. 

 

August 2025

Wir starten jetzt das fachliche und sprachliche Lektorat für alle eingegangen Fragen und ihre Antworten, um sicher zu gehen, dass alle Informationen fachlich korrekt sind und einen zweiten Blick von Expert*innen auf die Texte zu gewährleisten.

Juli 2025

Die Beantwortung der letztendlich knapp 300 Fragen ist nun fast geschafft! Wir bedanken uns an dieser Stelle bei allen Organisationen, Zentren, Vereinen und Einzelpersonen, die ihre Expertise und beruflichen Erfahrung eingebracht haben, um alle Fragen bestmöglich zu beantworten.

 

Mai 2025

Bei unserem 2. Workshop haben die Multiplikator:innen aus den unterschiedlichen Communitys mit viel Engagement ihre Erfahrungen und Fragen eingebracht – gesammelt in Flüchtlingsunterkünften, Sprachschulen und an vielen weiteren Orten.  Wir haben jetzt über 250 Fragen

Die Atmosphäre war voller Energie, Austausch und neuer Ideen.

Wir freuen uns riesig auf die nächsten Schritte: Bald entsteht eine Website, die Antworten gibt – verständlich, zugänglich und aus der Sicht der Menschen, die sie brauchen.

März 2025

Wir haben uns in einem ersten Workshop mit unseren Multiplikator*innen getroffen, um uns auszutauschen. Wir haben uns vernetzt, Schwerpunkte gesetzt und gehen jetzt mit neuem Wind an die Arbeit: die Multiplikator*innen sammeln weiter intensiv Fragen in ihren migrantischen Communitys!

December 2024 – April 2025

Wir haben eine Online-Umfrage zur Fragenerhebung in 11 Sprachen durchgeführt und über 200 Fragen gesammelt!

Background

1. Lack of target group-specific information

A lot of information on sexual health is not tailored to the needs and experiences of immigrants. Language barriers and cultural differences make access even more difficult.

2. Special needs of immigrants

Immigrants, especially sex workers, often have different questions and challenges in the area of sexual health. We want to cover these needs with our website and link to existing websites and counselling services where appropriate.

3. Target group

 

Adults with personal experience of migration and particularly vulnerable groups such as sex workers should be addressed.

Phase 1 - Survey of the target group

Analogue collection of questions
 

Cooperation with various organisations and NGOs that offer counselling and pass on questions from the target group.

 

OnlineSurvey

At the same time, we are conducting an online survey to open up another communication channel. 

 
Publicity

 

Flyers and posters will be displayed at thematically sensitive locations and the survey will be advertised via social networks to increase its reach.

Phase 2 - Evaluation and conception

 
Evaluationworkshops

The results of the online survey are viewed, sorted and analysed in two workshops with experts and peers. Initial focal points will be developed.

 
Conceptual orientation 

Based on the findings from the workshops, the content and linguistic direction of the website is defined.

 
Target group orientation

The close involvement of experts and multipliers ensures that the website actually reflects the needs of the target group.

Phase 3: Creating the content

 
1. Editorialworkshops

Together with a total of 10 experts and 5 multipliers, the answer texts for the selected questions are developed in two workshops.

 

 

2. Proofreading and revision

The final question-and-answer catalogue is proofread for technical and linguistic aspects and corrected in three rounds.

 
3. Testing by the target group

Before the content goes online, an initial test is carried out with the target group in order to obtain feedback and make improvements.

Phase 4: Concept of the website

 
Needs-orientated

When designing the website, we pay particular attention to ensuring that the content is presented to suit the various needs of the target group.

User experience

The intuitive user experience and easy navigation of the website are the focus of our conceptual considerations. This includes the option of a search function and a language assistance tool.

Phase 5: Technical implementation

Web development

The website is technically realised and programmed taking into account the conception phase. For this we work together with Azubi-Projekte, an initiative of the Förderverein für regionale Entwicklung e.V. (Association for the Promotion of Regional Development).

Design

The visual appearance of the website is carefully designed to create an inviting and trusting atmosphere and to meet the needs of the target group.

 Multilingualism

The finished website is then translated into several languages in order to reach the target group in the best possible way.

 Test phase

Before the final launch, the website is tested to identify and utilise potential for improvement.

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