
Website mit Informationen über sexuelle Gesundheit für Zugewanderte Erwachsene
Ein Projekt der Netzwerkstelle sexuelle Gesundheit und Migration.
In Zusammenarbeit mit Multiplikator*innen aus verschiedenen migrantischen Communitys, dem Familienplanungszentrum Berlin e.V. – BALANCE, BerLUN, der Berliner Aidshilfe, der Bundeskoordinierung Spezialisierter Fachberatung, der “clearing office”, der Deutschen Aidshilfe, Hydra, Safer Sex Berlin, Smart, Hilfe für Jungs/Subway, profamilia Berlin, wildwasser Berlin und den Zentren für sexuelle Gesundheit und Familienplanung von Charlottenburg-Wilmersdorf, Friedrichshain-Kreuzberg, Marzahn-Hellersdorf und Mitte.
Goals
- Informationen über sexuelle Gesundheit in Berlin auf einer Website bündeln
- Inhalte zu sexueller Gesundheit für Menschen mit Migrationserfahrung leicht zugänglich machen
Particularities
- Creation of content based on the needs and interests of the target group
- Safe space to find information about sexual health
News
September 2025
Es geht in die Konzeptionsphase der Website! Diesen Monat treffen wir uns mit den Entwickler*innen und besprechen den Aufbau, das Design und die Programmierung der SEGESUMI Website.
August 2025
Wir starten jetzt das fachliche und sprachliche Lektorat für alle eingegangen Fragen und ihre Antworten, um sicher zu gehen, dass alle Informationen fachlich korrekt sind und einen zweiten Blick von Expert*innen auf die Texte zu gewährleisten.
Juli 2025
Die Beantwortung der letztendlich knapp 300 Fragen ist nun fast geschafft! Wir bedanken uns an dieser Stelle bei allen Organisationen, Zentren, Vereinen und Einzelpersonen, die ihre Expertise und beruflichen Erfahrung eingebracht haben, um alle Fragen bestmöglich zu beantworten.
Mai 2025
Bei unserem 2. Workshop haben die Multiplikator:innen aus den unterschiedlichen Communitys mit viel Engagement ihre Erfahrungen und Fragen eingebracht – gesammelt in Flüchtlingsunterkünften, Sprachschulen und an vielen weiteren Orten. Wir haben jetzt über 250 Fragen!
Die Atmosphäre war voller Energie, Austausch und neuer Ideen.
Wir freuen uns riesig auf die nächsten Schritte: Bald entsteht eine Website, die Antworten gibt – verständlich, zugänglich und aus der Sicht der Menschen, die sie brauchen.
März 2025
Wir haben uns in einem ersten Workshop mit unseren Multiplikator*innen getroffen, um uns auszutauschen. Wir haben uns vernetzt, Schwerpunkte gesetzt und gehen jetzt mit neuem Wind an die Arbeit: die Multiplikator*innen sammeln weiter intensiv Fragen in ihren migrantischen Communitys!
December 2024 – April 2025
Wir haben eine Online-Umfrage zur Fragenerhebung in 11 Sprachen durchgeführt und über 200 Fragen gesammelt!
Background
1. Lack of target group-specific information
A lot of information on sexual health is not tailored to the needs and experiences of immigrants. Language barriers and cultural differences make access even more difficult.
2. Special needs of immigrants
Immigrants, especially sex workers, often have different questions and challenges in the area of sexual health. We want to cover these needs with our website and link to existing websites and counselling services where appropriate.
3. Target group
Adults with personal experience of migration and particularly vulnerable groups such as sex workers should be addressed.

Phase 1 - Survey of the target group
Analogue collection of questions
Cooperation with various organisations and NGOs that offer counselling and pass on questions from the target group.
OnlineSurvey
At the same time, we are conducting an online survey to open up another communication channel.

Publicity
Flyers and posters will be displayed at thematically sensitive locations and the survey will be advertised via social networks to increase its reach.
Phase 2 - Evaluation and conception
Evaluationworkshops
The results of the online survey are viewed, sorted and analysed in two workshops with experts and peers. Initial focal points will be developed.
Conceptual orientation
Based on the findings from the workshops, the content and linguistic direction of the website is defined.
Target group orientation
The close involvement of experts and multipliers ensures that the website actually reflects the needs of the target group.
Phase 3: Creating the content
1. Editorialworkshops
Together with a total of 10 experts and 5 multipliers, the answer texts for the selected questions are developed in two workshops.
2. Proofreading and revision
The final question-and-answer catalogue is proofread for technical and linguistic aspects and corrected in three rounds.
3. Testing by the target group
Before the content goes online, an initial test is carried out with the target group in order to obtain feedback and make improvements.


Phase 4: Concept of the website
Needs-orientated
When designing the website, we pay particular attention to ensuring that the content is presented to suit the various needs of the target group.
User experience
The intuitive user experience and easy navigation of the website are the focus of our conceptual considerations. This includes the option of a search function and a language assistance tool.

Phase 5: Technical implementation
Web development
The website is technically realised and programmed taking into account the conception phase. For this we work together with Azubi-Projekte, an initiative of the Förderverein für regionale Entwicklung e.V. (Association for the Promotion of Regional Development).
Design
The visual appearance of the website is carefully designed to create an inviting and trusting atmosphere and to meet the needs of the target group.
Multilingualism
The finished website is then translated into several languages in order to reach the target group in the best possible way.
Test phase
Before the final launch, the website is tested to identify and utilise potential for improvement.